Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska oraz infrastrukturą i gospodarką komunalną stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez Władze Grodziska Mazowieckiego. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu ochrony środowiska:
Program Ochrony Środowiska na lata 2022-2026 z perspektywą do roku 2030,
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Grodzisk Mazowiecki na lata 2021-2027 z perspektywą do 2035 r.,
Strategia Rozwoju Elektromobilności dla Gminy Grodzisk Mazowiecki na lata 2019-2040,
Program dotacji przedsięwzięć związanych z wymianą, demontażem lub likwidacją pokryć dachowych i elewacji zawierających azbest oraz wyrobów zawierających azbest zalegających na nieruchomościach,
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2023-2025 z prognozą po roku 2025,
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Grodzisk Mazowiecki na lata 2021-2025,
Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Grodzisk Mazowiecki na lata 2019-2035.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych
budynków podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków
od mieszkańców
nowej sieci
kanalizacyjnej
nowych przyłączy kanalizacyjnych
budynków podłączonych do sieci kanalizacyjnej
Zadania z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy Grodzisk Mazowiecki wykonuje Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Grodzisku Mazowieckim. Podstawowym przedmiotem działania spółki w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenie ścieków prowadzonego na terenie Gminy Grodzisk Mazowiecki jest: pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (PKD 36.00.Z),odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (PKD 37.00.Z). Spółka realizuje również założenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2023-2025 wraz z prognozą po roku 2025. Wartość zaplanowanych inwestycji w w/w Wieloletnim planie uchwalonym przez Radę Miasta uchwałą 1073/2023 z dnia 18 grudnia 2023 r. (zwany dalej Planem) na rok 2023 wynosiła 19 403,7 tys. zł netto. W 2023 roku zrealizowano Plan pod względem rzeczowym a wartość zaksięgowanych nakładów wyniosła 13.801,50 tys. zł netto.
Największe realizowane inwestycje (o długości powyżej 300 m) polegające na budowie sieci kanalizacyjnej w roku 2023 to:
budowa sieci kanalizacyjnej w ul. Mazowieckiej od skrzyżowania ulic Mazowiecka i Gilewicza do ul. Olszowej oraz w ul. Paprociowej, Gajowej, Roztocze, Laurowa, bocznej od Laurowej i Azaliowa w Książenicach wartość poniesionych nakładów w 2023 roku wyniosła 140,76 tys. zł netto – inwestycja w trakcie realizacji,
budowa sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w ul. Zgodnej wraz z drogą boczną w miejscowości Kałęczyn w ul. Jowisza, ul. Wylotowej, ul. Planetarnej i ul. Księżycowej wraz z drogami bocznymi w miejscowości Kozerki oraz ul. Neptuna i ul. Polarnej wraz z drogą boczną w miejscowości Włodków w gm. Grodzisk Mazowiecki - wartość poniesionych nakładów w 2023 roku wyniosła 69,46 tys. zł netto – inwestycja w trakcie realizacji,
budowa sieci kanalizacji ciśnieniowej do dz. ew. 75, 76/2, 28/7, 33/8 obr. Natolin. (włączenie w ul. Kasieńki) - wartość poniesionych nakładów w 2023 roku wyniosła 360,43 tys. zł netto – inwestycja w trakcie realizacji.
Największe realizowane inwestycje (o długości powyżej 300 m) polegające na budowie sieci wodociągowej w roku 2023 to:
budowa sieci wodociągowej w ul. Porannej Rosy w Opypach – wartość poniesionych nakładów w 2023 roku wyniosła 91,56 tys. zł. netto – inwestycja zakończona,
budowa sieci wodociągowej w ul. Starowiejskiej w miejscowości Kady inwestycja w trakcie realizacji wartość poniesionych nakładów w 2023 roku wyniosła 88,25 tys. zł. netto – inwestycja zakończona,
budowa sieci wodociągowej w ul. Korfantego i na dz. ew. nr 140/4 obr. Wólka Grodziska - wartość poniesionych nakładów w 2023 roku wyniosła 78,51 tys. zł. netto – inwestycja zakończona.
Największe realizowane inwestycje (o długości powyżej 300 m) polegające na projektowaniu sieci kanalizacyjnej w roku 2023 to:
projektowanie sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w miejscowości Chrzanów Duży – projektowanie zakończono,
projektowanie sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w ul.: Cyraneczki, Czapli i Żurawiej w Grodzisku Mazowieckim – projektowanie zakończono,
projektowanie sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w miejscowości Chrzanów Mały - projektowanie w trakcie realizacji,
projektowanie sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej w ul.: Słonecznej Polany, Pod Gajem, Koncertowej, Sopranowej i Etiudy w m. Książenice - projektowanie w trakcie realizacji,
projektowanie sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej w ul.: Jarzębinowej i Przyjaciół w m. Książenice - projektowanie w trakcie realizacji,
projektowanie sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w ul.: Kossaka, Ustronnej, Grottgera, Sąsiedzkiej, Swojskiej w miejscowości Kozery – projektowanie zakończono,
projektowanie sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w ul.: Gościnnej i Krańcowej w miejscowości Radonie – projektowanie zakończono,
projektowanie sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w ul. Marsa wraz z drogą boczną (dz. 197/2) w miejscowości Kozerki - projektowanie w trakcie realizacji,
projektowanie sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w ul.: Jowisza, G. Orlicz Dreszera i Merkurego w miejscowości Kozerki - projektowanie w trakcie realizacji,
projektowanie sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w ul. Widokowej w Radoniach – projektowanie zakończono,
projektowanie i budowa sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w ul.: Jemiołowej, Ziołowej i Polnej Róży w m. Opypy - projektowanie w trakcie realizacji,
projektowanie i budowa sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w ul.: Polnej Róży i Jałowcowej w m. Opypy - projektowanie w trakcie realizacji.
Największe realizowane inwestycje (o długości powyżej 300 m) polegające na projektowaniu sieci wodociągowej w roku 2023 to:
projektowanie sieci wodociągowej w drodze bocznej od ul. Środkowej (dz. 282/4) w miejscowości Kady – projektowanie zakończono,
projektowanie sieci wodociągowej w ul Jałowcowej w miejscowości Opypy (dz.ew nr 266/6) – projektowanie w trakcie realizacji,
projektowanie sieci kanalizacyjnej w ul. Polnej Róży (dz.ew. nr 70/2, 96/1), Ziołowej (dz.ew. nr 95/1, 96/2, 266/16) oraz ul Jałowcowej (dz.ew nr 266/6) w miejscowości Opypy – projektowanie w trakcie realizacji,
projektowanie i budowa sieci wodociągowej w drodze bocznej od ul. Cisowej (dz.: 102/27 i 102/37) w m. Czarny Las – projektowanie zakończono,
projektowanie i przebudowa sieci wodociągowej w ul. 11 Listopada w Grodzisku Mazowieckim – projektowanie zakończono,
projektowanie i budowa sieci wodociągowej w ul.: Kuropatwiej i Szpaczej w m. Szczęsne – projektowanie zakończono,
projektowanie sieci wodociągowej w Al. Wiśniowej (dz. 132/9) w m. Książenice – projektowanie zakończono,
projektowanie przebudowy sieci wodociągowej w ul. Gogola w m. Radonie – projektowanie zakończono,
projektowanie przewodów tłocznych z ujęcia do SUW "Cegielniana" w Grodzisku Mazowieckim – projektowanie w trakcie realizacji.
Na realizację Planu inwestycyjnego w zakresie sieci:
wodociągowych - przeznaczono 1.501,71 tys. zł netto - w tym zrealizowane przez ZWiK – 1.216,19 tys. zł netto,
kanalizacyjnych - przeznaczono 4.034,83 tys. zł netto - w tym zrealizowane przez ZWiK – 3.312,28 tys. zł netto.
W 2023 roku realizowane były następujące zadania inwestycyjne na terenie oczyszczalni ścieków w Chrzanowie Dużym:
rozbudowa węzła odwadniania i zagęszczania osadów, Rozbudowa linii osadowo gazowej, Budowa stacji kogeneracji. Umowa na realizację robót została podpisana w 2021 roku, wartość robót budowlanych to 30.556,65 tys. zł netto. Wartość robót budowlanych zrealizowanych w 2023 roku wyniosła 3.451,48 tys. zł netto. Odbioru końcowego dokonano 14.06.2023. Realizacja zadania została zakończona,
zakup i montaż rezerwowej pompy na przepompowni głównej oczyszczalni ścieków. W 2021 roku podpisano umowę na realizację robót. Wartość robót budowlanych to 653 tys. zł netto. Wartość robót budowlanych zrealizowanych w 2023 roku to 169 tys. netto. Realizacja zadania została zakończona,
przebudowa i rozbudowa części mechanicznej oczyszczalni ścieków (piaskowniki), projekt i budowa instalacja do higienizacji komunalnego osadu ściekowego, projektowanie i budowa instalacja do przyjmowania nieczystości z samochodów z kanalizacji. W 2022 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej. Wartość umowy to 269,2 tys. netto. Uzyskano pozwolenie na budowę. Zakończono prace projektowe.
projekt i budowa placu magazynowego z wiatą na komunalny osad ściekowy i zawartość piaskowników. W 2023 roku podpisano umowę na wykonanie prac projektowych. Wartość umowy to 169 tys. netto. Uzyskano pozwolenie na budowę. Zakończono prace projektowe,
wymiana kotłów o mocy 340 kW na oczyszczalni ścieków w ilości 3 szt. W 2022 roku podpisano umowę na dostawę i montaż kotłów. Wartość robót to 388,5 tys. zł netto. W 2023 roku wykonano rozruchy i zgłoszono instalację do UDT. Realizacja zadania została zakończona,
przebudowa kolektora A-B. W dniu 22.05.2023 podpisano umowę, wartość robót budowlanych to 1.158,67 tys. zł netto. Realizacja zadania została zakończona.
Spółka finansuje inwestycje z następujących źródeł:
dotacje ze środków unijnych – Funduszu Spójności - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej II „Wzrost e-potencjału Mazowsza”,
pożyczki udzielone przez Narodowy Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – głównie z Programu „Adaptacja do zmian klimatu oraz ograniczanie skutków zagrożeń środowiska”,
pożyczki udzielone przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, częściowo umarzalne, okres spłaty od 10 do 15 lat – Program „Zadania z zakresu ochrony wód”, „Ogólnopolski program gospodarki wodno-ściekowej poza granicami aglomeracji ujętych w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych”, OA-P1 Zadania z zakresu ochrony powietrza,
środki własne. Na dzień 31.12.2023 Spółka posiadała 15 zawartych umów pożyczek, które zostały zaciągnięte na realizację zadań inwestycyjnych. Saldo pożyczek na 31.12.2023 wynosiło 25.422.350,91 zł. W 2023 roku Spółka otrzymała dotacje w kwocie 6.508.514,00 zł.
Badania i rozwój
Realizacja zadań określonych w Wieloletnim planie modernizacji i rozwoju urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych wpływa na rozwój działalności spółki zarówno w aspekcie obszaru działania, technologii oraz efektywności. W ramach prowadzonych działań badawczo rozwojowych Spółka wdrożyła i rozwija model matematyczny sieci wodociągowej. Model zasilany jest bieżącymi danymi pomiarowymi oraz strukturą układu węzłów sieci. Przeprowadzane w modelu symulacje oraz ich wyniki implementowane są do bieżącej pracy ustawień terenowych. Na ich podstawie podejmowane są decyzję dotyczące planowanych inwestycji oraz możliwości dalszego pozyskiwania klientów. Rozbudowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej pozwala na zwiększenie obszaru działania i pozyskiwanie nowych klientów. Prowadzone były tez inwestycje mające na celu poprawę efektywności energetycznej jak budowa farm fotowoltaicznych i kogeneracji.
do roku 2022
W 2023 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Różnica między dochodami, a wydatkami ponoszonymi na utrzymanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wyniosła -739.364,50 zł.
Na podstawie Uchwały Nr 468/2021 Rady Miejskiej w Grodzisku Mazowieckim z dnia 24 lutego 2021 r. w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty od dnia 1 kwietnia 2021 r. obowiązują następujące stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - w wysokości 32,00 zł miesięcznie od mieszkańca;
stawkę opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny - w wysokości 64,00 zł miesięcznie od mieszkańca.
Dla właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, którzy zagospodarowują bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostownikach przydomowych wprowadzono zwolnienie z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 3 zł miesięcznej opłaty od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.
Odebrane odpady
komunalne (tony)
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
Odebrane odpady
niesegregowane (tony)
Łączna masa odebranych odpadów
segregowanych (tony)
Łączna masa odebranych odpadów segregowanych z nieruchomości (w tonach)
Łączna masa odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK i pozostałych punktów zbiórki odpadów (w tonach)
do roku 2022
Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2023 r. przez Gminę wyniosły 34.804.616,07 zł, co stanowiło 8,62% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Ponad 41% wydatków na transport i łączność stanowiły wydatki bieżące, w tym głównie rekompensata z tytułu usług transportu zbiorowego (3,9 mln zł) oraz wydatki na bieżące utrzymanie dróg. Pozostałe wydatki objęły działania inwestycyjne w obszarze dróg, ulic i chodników, które szczegółowo przedstawiono w zakładce Inwestycje transportowe i drogowe.
Liczba linii
autobusowych
Długość linii
autobusowych (w km) - na terenie gminy w jednym kierunku
W 2023 r. znaczące środki finansowe Gmina poniosła w związku z utrzymaniem lokalnego transportu zbiorowego. Poniesione wydatki w tym dziale mają swoje uzasadnienie w zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. 3.938.065,78 zł przeznaczono na realizację zadania własnego polegającego na zorganizowaniu przewozów o charakterze użyteczności publicznej, w zakresie komunikacji gminnej na terenie Gminy Grodzisk Mazowiecki.
Długość nowo wybudowanych
dróg gminnych (w km)
Długość wyremontowanych dróg gminnych (w km)
Długość nowowybudowanych
chodników (w km)
Długość nowo wybudowanych ścieżek rowerowych (km)
Liczba nowych
lamp ulicznych
Liczba wymienionych / zmodernizowanych
lamp ulicznych
do roku 2022
Zadania z zakresu gospodarki mieszkaniowej na terenie Gminy Grodzisk Mazowiecki wykonuje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej. W roku 2023 w zasobach gminnych znajdowało się:
69 budynków gminnych z 633 lokalami
4 budynki prywatne w zarządzie Gminy - 18 lokali
lokale gminne we wspólnotach mieszkaniowych i GSM - 83 lokale
Ogółem były to 734 lokale
Zakład administrował również 12 świetlicami wiejskimi (w Natolinie, Kadach, Kraśniczej Woli, Kozerkach, Łąkach, Mościskach, Opypach, Zabłotni, we wsi Szczęsne, dwoma w Chlebni, Czarnym Lesie) oraz budynkami Szkoły Muzycznej przy ul. Okulickiego 8, Społecznej Szkoły Podstawowej przy ul 3-go Maja 33, Hufca ZHP przy ul. Sowińskiego 11, budynkiem w Książenicach ul. Mazowiecka 101 oraz 38 lokalami użytkowymi.
Liczba umów najmu lokali mieszkalnych w 2023 r.
Liczba zawartych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2023 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2023 r.
Liczba umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)
Zasób gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2023 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2023 r. (ha)
W celu utrzymania zasobu mieszkaniowego w należytym stanie technicznym zapewniającym bezpieczeństwo mieszkańców wykonano remonty obiektów (naprawy główne, naprawy bieżące oraz
dokumentację niezbędną do wykonania prac remontowych) oraz prace w ramach usług konserwacyjnych na łączną kwotę około 1.247.000 zł netto.
remonty obiektów
naprawy główne:
remont dachu wraz z remontem kominów w budynku ul. Montwiłła 22, ul. Traugutta 3,
malowanie klatki schodowej w budynku przy ul. Traugutta 22,
przemurowanie kominów na budynku ul. Poniatowskiego 35, ul. 11 Listopada 7,
malowanie (likwidacja korozji) balustrad galerii w budynku ul. Traugutta 22,
wymiana drzwi drewnianych na aluminiowe do klatek schodowych w budynkach ul. Przemysłowa, 2, 2A, 2B, 2C, 4, 4A oraz w budynku ul. Narutowicza 15,
wymiana stolarki okiennej drewnianej w budynku ul. 1 Maja 43,
wykonanie dodatkowych przewodów kominowych w budynku ul. Montwiłła 22,
wzmocnienie murów przy użyciu kotew spiralnych oraz wymiana podestu drewnianego schodów w budynku ul. Składowa 8,
malowanie klatki schodowej po pożarze w budynku ul. Bołtucia 1,
wymiana instalacji wodociągowej w budynku ul. Poniatowskiego 35,
wymiana oświetlenia na energooszczędne na korytarzach, klatce schodowej i w łazienkach wspólnych w budynku ul. Bołtucia 1 oraz na korytarzach w budynku biurowym ul. Kościuszki 32A,
naprawy bieżące:
remont w lokalach nr 40, 70, 74 w budynku ul. Bołtucia 1,
remont w lokalu Chlebnia 72B m 3, Chlebnia 72K m 1, Chlebnia 72 L m 2,
remont w lokalach ul. Przemysłowa 2C m 1, 2C m 7, 2C m 4,
remont w lokalu ul. Poniatowskiego 35 m 6,
remont w lokalu ul. Limanowskiego 10 m 3,
remont w lokalu ul. ul. Narutowicza 15 m 6,
naprawa komina stalowego z wymianą elementów w budynku kotłowni ul. Kościuszki 21
naprawa instalacji elektrycznej po zaleceniach zawartych w protokołach z przeglądów elektrycznych pięcioletnich,
podstemplowanie stropów w budynku ul. Limanowskiego 23,
malowanie podłogi drewnianej w budynku ul. Narutowicza 15,
wymiana pieców gazowych w lokalach ul. Przemysłowa 2C m 5, ul. Przemysłowa 2B m 10, ul. Przemysłowa 2C m 7, ul. Przemysłowa 2C m 1, ul. Traugutta 8A m 7 ul. Przemysłowa 4 m 8.
dokumentację niezbędną do wykonania prac remontowych:
inwentaryzację dachu budynku ul. Traugutta 3,
projekt dodatkowych przewodów kominowych w budynku ul. Montwiłła 22,
ekspertyza techniczna budynków ul. Składowa 8, ul. Bołtucia 1 (po pożarze), ul. Traugutta 65,
ekspertyza techniczna kolumn w budynku ul. Kościuszki 34,
projekt remontu tarasu i kolumn w budynku ul. Kościuszki 34,
Prace w ramach usług konserwacyjnych
przeglądy techniczne budowlane, kominiarskie, gazowe, bezpieczeństwa pożarowego w budynkach mieszkalnych oraz w budynkach świetlic wiejskich, w budynku świetlicy miejskiej, w budynku usług bytowych w Książenicach, w budynku przychodni zdrowia ul. Kościuszki 21 oraz w budynku parkingu wielopoziomowego ul. Żydowska,
usługi kominiarskie: czyszczenie, udrażnianie, inwentaryzacja i uszczelnianie przewodów kominowych, wymiana lub montaż nowych nasad kominowych, wymiana lub montaż kratek wentylacyjnych i drzwiczek rewizyjnych, opinie kominiarskie,
czyszczenie i naprawa rynien na budynkach,
czyszczenie separatorów w budynku parkingu ul. Żydowska,
naprawa pokryć dachowych na budynkach mieszkalnych, gospodarczych,
naprawa tynków na elewacjach,
naprawa tynków oraz czap kominów,
naprawa stolarki okiennej i drzwiowej na klatkach schodowych,
naprawa lub wymiana drzwi do komórek,
naprawa schodów drewnianych,
wymiana urządzeń grzewczych w lokalach: kuchni i pieców węglowych przenośnych,
wymiana żarówek i opraw oświetleniowych na klatkach schodowych i przed budynkami,
naprawa skrzynek elektrycznych i gazowych,
naprawa instalacji elektrycznej w lokalach,
naprawa domofonów i instalacji antenowej,
przeglądy i konserwacja pieców gazowych i kuchni gazowych w pustostanach,
naprawa instalacji wodno-kanalizacyjnej w lokalach,
naprawy instalacji zewnętrznej kanalizacyjnej.
Tak jak w poprzednich latach w celu dalszej likwidacji zdekapitalizowanego zasobu mieszkaniowego Zakład Gospodarki Mieszkaniowej dokonywał przesiedleń lokatorów.
By zrealizować to zadanie Zakład wykonał 29 zamian skutkujących w większości przypadków poprawą warunków mieszkaniowych najemców.
W wyniku tych działań w całości wysiedlone zostały budynki:
Sienkiewicza 20 i 22
Spółdzielcza 10
Plac Wolności 2 i 5 (lokale mieszkalne)
Kilińskiego 6
Częściowo wysiedlono również budynki przy ulicach Bałtycka 31 i Limanowskiego 23.
W Natolinie wybudowano blok komunalny. W dniu 2 lipca 2023 r. odbyło się oficjalne przekazanie kluczy lokatorom. Na inwestycję złożyły się 44 lokale w tym 4 przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Budynek zestawiony jest z czterech jednakowych czterokondygnacyjnych segmentów z klatką schodową i odrębnym wejściem, o tej samej strukturze mieszkań. Na parterze każdego segmentu mieszczą się dwa lokale dwupokojowe, w tym jeden przystosowany dla osób niepełnosprawnych oraz wózkownia, a na pozostałych po trzy lokale:
na 1 i 2 piętrze – dwa lokale większe dwupokojowe oraz jeden lokal jednopokojowy,
na 3 piętrze – dwa lokale mniejsze dwupokojowe oraz jeden lokal jednopokojowy.
Powstający budynek komunalny z lokalami socjalnymi zwiększył mieszkaniowy zasób gminy. Łączna powierzchnia użytkowa wynosi blisko 1938 m², natomiast kubatura budynku ma 7,5 tysiąca m3
W 2023 roku rozpoczęła się budowa budynków przy ul. Ułańskiej, które pomieszczą 35 lokali komunalnych. Inwestycja będzie kosztowała blisko 8,5 mln zł i będzie w 85 procentach sfinansowana z dotacji Banku Gospodarstwa Krajowego. ma być gotowa za niespełna dwa lata. Jej zakończenie planowane jest w maju 2025 roku.
Przy ul. Ułańskiej 18 staną trzy budynki z łączną liczbą 35 mieszkań i zastąpią dwa baraki oraz obiekt szaletu zewnętrznego. Na parterze budynków znajdzie się sześć mieszkań dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, także poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Powierzchnia zabudowy wyniesie 1080 m², każdy z z budynków będzie miał 360 mkw. Budynki wyposażone będą także we wszystkie niezbędne instalacje. W mieszkaniach na parterze dla osób niepełnosprawnych w łazienkach zainstalowane zostaną brodziki bezprogowe. Do lokali na Ułańską zostaną przeniesieni mieszkańcy starych budynków ze Spiskiej i Langiewicza.
Budowa znalazła się w obszarze Gminnego Programu Rewitalizacji. Program ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców przez zapewnienie lepszych warunków do mieszkania i pracy.