Budowa ul. Okrężnej jako element poprawy spójności układu drogowego łączącego popegeerowską miejscowość Książenice z centrum Grodziska Mazowieckiego
Budowa drogi gminnej ul. Okrężnej wiąże się z wykonaniem kanalizacji deszczowej na odcinku od ul. Piaskowej do terenu kolejowego WKD, przebudową napowietrznych linii oświetlenia ulicznego na linie kablowe NN oświetlenia ulicznego (na odcinku od ul. Piaskowej do ul. Wiejskiej) oraz budową kanału technologicznego (od ul. Piaskowej do terenu kolejowego WKD) w ciągu ul. Okrężnej w Grodzisku Mazowieckim. W ramach przedmiotowej przebudowy wykonane zostały roboty budowlane z branż:
drogowa na odcinku od ul. Piaskowej do terenu kolejowego WKD: wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej jezdni o szerokości 5,50 m, wykonanie ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni bitumicznej,
sanitarna – kanalizacja deszczowa na odcinku od ul. Piaskowej do terenu kolejowego WKD: zaprojektowano odprowadzenie wody opadowej poprzez spadki poprzeczne i podłużne do zaprojektowanego systemu kanalizacji deszczowej.
elektryczna - uwzględniająca przebudowę napowietrznych linii oświetlenia ulicznego budowę linii kablowych oświetlenia ulicznego (na odcinku od ul. Piaskowej do ul. Wiejskiej) – 22 słupy oświetleniowe
telekomunikacyjna: budowa kanału technologicznego na potrzeby monitoringu miejskiego na odcinku od ul. Piaskowej do terenu kolejowego WKD.
Prace przy budowie przedmiotowej ulicy zostały zakończone 23 lutego 2024 r.
Przedmiot umowy został dofinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych w kwocie: 2.000.000,00 zł.
Wartość inwestycji: 3.908.905,70 zł brutto
Koszt: 17.996.399,97 zł w tym:
Pomoc finansowa dla powiatu grodziskiego: 1.000.000,00 zł
Budowa w zakresie wykonania nawierzchni, ciągów pieszo-rowerowych, chodników oraz odwodnienia.
Roboty rozpoczęły się we wrześniu 2023 r., planowanie zakończenie w lipcu 2024 r. Długość projektowanego odcinka - 460 m. Nawierzchnia jezdni - kostka betonowa. Nawierzchnia ciągu pieszo rowerowego - bitumiczna. Nawierzchnia chodnika - kostka betonowa. Wzdłuż całego odcinka ul. Prostej lokalizuje się ciąg pieszo rowerowy o szerokości 3,0 m usytuowany na początkowym odcinku po stronie lewej a następnie po zmianie strony na wysokości projektowanego progu wyspowego po stronie prawej.
Całkowity koszt inwestycji: 3.341.270,40 zł
Kwota dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg: 1,2 mln zł
Remont Alei Lipowej na odcinku od al. Marylskiego do al. Parkowej we wsi Książenice
W ramach nowych rozwiązań projektowych w 2023 r. rozpoczął się remont jezdni na odcinku około 528 m, remont istniejącego chodnika długości około 580 m, remont skrzyżowania z ul. Jarzębinową, remont skrzyżowania z ul. Parkową, budowę zjazdów indywidualnych oraz publicznych. Przywrócenie pierwotnego stanu zagospodarowania pasa drogowego wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i komfortu wszystkich użytkowników drogi. Zawężenie istniejącej jezdni ograniczy prędkości pojazdów mechanicznych, natomiast wykonanie nowej, równej nawierzchni chodnika poprawi komfort poruszania się pieszych. Zapewni również bezpieczne dojście do posesji prywatnych. Geometryczna korekta skrzyżowań z ul. Jarzębinową i ul. Parkową uporządkuje ruch pojazdów w obrębie skrzyżowań.
Inwestycja realizowana jest w trybie „Zaprojektuj i Wybuduj”. Docelowa droga gminna będzie posiadać następujące parametry: długość około 850m; jezdnia jednopasowa dwukierunkowa z mijankami, utwardzenie kruszywem poboczy; utwardzenie kruszywem istniejących zjazdów w zakresie pasa drogowego; odwodnienie drogowe; istniejące rowy drogowe. Termin umowny zakończenia inwestycji to: 330 dni od daty podpisania umowy – do 30 kwietnia 2024 r.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Całkowity koszt inwestycji: 1.033.796,55 zł
Kwota dofinansowania: 444.472,00 zł
Przedmiot umowy obejmuje wyłącznie budowę drogi gminnej wewnętrznej ul. Cichociemnych, poprzez wykonanie nawierzchni drogi, na odcinku od ul. Planty Książenickie do ostatniej zabudowy, wraz z wykonaniem kanalizacji deszczowej i linii kablowych oświetlenia ulicznego, na odcinku od ul. Planty Książenickie do rzeki Rokitnicy. W ramach przedmiotowej przebudowy wykonane zostaną roboty budowlane z branż:
drogowa, na odcinku od ul. Planty Książenickie do ostatniej zabudowy: wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej jezdni o szerokości 5,50 m, wykonanie zjazdów indywidualnych wykończonych skosami 1,5:1,5, a zjazdów publicznych zakończone łukami o promieniu R=5-6 m, wykonanie obustronnego chodnika o nawierzchni z kostki betonowej oraz z betonu asfaltowego, wykonanie nawierzchni mineralno – żywicznej na częściach chodników (w miejscach nasadzeń drzew)
sanitarna – kanalizacja deszczowa na odcinku od ul. Planty Książenickie do rzeki Rokitnicy: wody opadowe i roztopowe z terenu ul. Cichociemnych zbierane będą poprzez spadki podłużne i poprzeczne do studzienek ściekowych DN500 osadnikowych z wpustami ulicznymi lub wpustami krawężnikowymi, skąd trafią do drenaży rozsączających lub do kanału deszczowego.
elektroenergetyczna, na odcinku od ul. Planty Książenickie do rzeki Rokitnicy: budowa linii kablowych oświetlenia ulicznego, przyłączy do SOK ze złącz kablowych, szafki SOK zasilającej.
Termin umowny zakończenia inwestycji to: 24 miesiące od daty podpisania umowy – do 28 czerwca 2025 r. Planowane rozpoczęcie prac październik 2023 r.
Całkowity koszt inwestycji: 8.427.606,13 zł
Budowa i przebudowa ulic: Batorego, Maczka, Piękna i Andersa w Grodzisku Mazowieckim oraz Andersa i Grota Roweckiego w Odrano Woli
Realizacja:
Przebudowa ul. Batorego w Grodzisku Mazowieckim (na odcinku od ul. E. Plater do granicy miasta) i ul. Grota Roweckiego (przedłużenie ul. Batorego) w Odrano Woli
Budowa ul. Maczka w Grodzisku Mazowieckim,
Budowa ul. Pięknej w Grodzisku Mazowieckim (na odcinku od ul. E. Plater do ul. Maczka),
Budowa ul. Andersa w Grodzisku Mazowieckim i Odrano Woli
Wykonanie jezdni o nawierzchni z kostki budowlanej wraz z jednostronnym chodnikiem oraz zjazdami na posesje. Termin realizacji: grudzień 2024 r.
Koszt inwestycji: 3.073.185,75 zł
Wykonawcą była Firma Mabau Sp. z o.o., zrealizowała inwestycję w okresie od 10.09.2021 do 14.06.2022 r. Zakres robót obejmował:
roboty przygotowawcze i ziemne,
roboty rozbiórkowe,
podbudowy,
nawierzchnia z betonu asfaltowego,
nawierzchnia z brukowej kostki betonowej,
chodniki z brukowej kostki betonowej,
kanalizacja deszczowa,
oświetlenie,
stała organizacja ruchu.
Wartość inwestycji: 1.711.250,52 zł
W marcu 2023 r. rozpoczęły się prace związane z przebudową mostów na terenie Grodziska Mazowieckiego oraz budową nowego obiektu w miejscowości Książenice. Prace przebiegły sprawnie i terminowo. Mosty w ciągu ulic 1 Maja, Granicznej oraz Mostowej wymagały pilnej odbudowy. Ich zły stan techniczny wymagał wprowadzenia ograniczeń tonażowych w ruchu a w dalszej perspektywie zagrażałby bezpieczeństwu. Dlatego w ich miejscu wybudowane zostały nowoczesne obiekty inżynierskie o bardzo wysokiej trwałości. Nowe konstrukcje wyposażono w infrastrukturę towarzyszącą oraz kanały technologiczne, które uproszczą w przyszłości np. ułożenie sieci telekomunikacyjnych. Mosty posiadają jezdnie o szerokościach dostosowanych do aktualnych przepisów technicznych oraz co istotne wydzielone chodniki dla pieszych, których brakowało na części istniejących konstrukcji. Obiekt w Książenicach ciągu ul. Cichociemnych i Sosnowej jest budowany łącznie z dojazdami, które stanowią nowy ciąg komunikacyjny przez co ułatwią i skrócą czas dojazdu do ul. Mazowieckiej mieszkańcom okolicznych osiedli. Prace zakończono we wrześniu, a w październiku 2023 r. obiekty były oddane mieszkańcom do użytkowania.
Most w ciągu ul. 1 Maja
Koszt: 1.777.360,15zł brutto
Konstrukcja: ustrój ramowy żelbetowy, przęsło z belek prefabrykowanych strunobetonowych typu
DS., posadowienie na ławach zespolonych z grodzicami stalowymi,
Powierzchnia (m2): 8,86m x 6,30m = 55,82m²
Termin zakończenia: 04.10.2023r – pozwolenie na użytkowanie
Most w ciągu ul. Granicznej
Koszt: 2.050.966,61 zł brutto
Konstrukcja: ustrój ramowy żelbetowy, przęsło z belek prefabrykowanych strunobetonowych typu
DS., posadowienie pośrednie na palach przemieszczeniowych 0,3mx0,3m zwieńczonych oczepem
żelbetowym.
Powierzchnia (m2): 10,36m x 9,40m = 97,38m²
Termin zakończenia: 02.10.2023r – pozwolenie na użytkowanie,
Most w ciągu ul. Mostowej
Koszt: 2.414.268,71 zł brutto
Konstrukcja: ustrój ramowy żelbetowy, przęsło z belek prefabrykowanych strunobetonowych typu
DS., posadowienie bezpośrednie na ławach żelbetowych,
Powierzchnia (m2): 8,25m x 9,20m = 75,90m²,
Termin zakończenia: 27.09.2023r – pozwolenie na użytkowanie,
Przepust w ciągu ul. Cichociemnych w Książenicach
Koszt: 2.184.726,53 zł brutto
Konstrukcja: ustrój żelbetowych prefabrykowany o przekroju skrzynkowym łączonym z 2C,
dojazdy w konstrukcji ścian oporowych, posadowienie pośrednie na palach przemieszczeniowych
prefabrykowanych 0,3m x 0,3m,
Powierzchnia (m2): 9,85m x 6,0m = 59,10m²,
Termin zakończenia: 05.10.2023r – pozwolenie na użytkowanie.
Łączna wartość robót wyniosła 8,4 mln zł, z czego gmina uzyskała 4,75 mln zł dofinansowania.
most w ciągu ul. 1 Maja
most w ciągu ul. Mostowej
przepust w ciągu ul. Cichociemnych
most w ciągu ul. ul. Granicznej
W czerwcu 2023 r. gmina podpisała umowę na wykonanie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Żyrardowskiej i drogi wojewódzkiej 719 od ul. Chełmońskiego do granicy z gminą Jaktorów. Inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych – w ramach Programu Bezpieczne Drogi prowadzonego przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Termin realizacji: grudzień 2023 r.
Kwota dofinansowania: 5 mln zł
Całkowity koszt inwestycji: 9.220.206,71 zł
odcinek wzdłuż ul. Nadarzyńskiej od ul. Królewskiej do przejścia dla pieszych za torami WKD,
odcinek wzdłuż drogi wojewódzkiej 579 od skrzyżowania z ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Królewską
odcinek wzdłuż drogi wojewódzkiej 719 od skrzyżowania z ul. Okulickiego do skrzyżowania z ul. Orzeszkowej
odcinek ścieżki rowerowej wzdłuż ul. E. Plater / Warszawskiej od ul. Batorego do ul. Tarnowskiej,
odcinek wzdłuż ul. Dalekiej od ul. Staszica do ul. Mokronoskich,
odcinek wzdłuż ul. Mokronoskich od ul. Dalekiej do ul. Montwiłła,
odcinek wzdłuż ul. Poniatowskiego od ul. Świeżej do ul. Granicznej.
Termin realizacji w/w odcinków uzależniony jest od możliwości pozyskania środków zewnętrznych z dotacji krajowych i unijnych.
Planuje się też remont nawierzchni ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Niedźwiedziej w m. Adamowizna – obecnie trwa ocena wniosku o dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Ponadto, gmina we wrześniu 2023 r. przetarg na zaprojektowanie ok 4,7 km nowych tras rowerowych wzdłuż ul. Radońskiej-Lazurowej-Orlej-Widokowej: od ul. Montwiłła w Grodzisku Mazowieckim do ul. Motylkowej w m. Radonie – częściowo przy drodze powiatowej nr 1504W na odcinku od skrzyżowania z drogą gminną 150232W do skrzyżowania z ul. Motylkową w m. Radonie. Dalsza część odcinka wzdłuż ul. Widokowej kierunku ul. Centralnej ma zostać zrealizowana przez powiat grodziski.
W 2023 r. powstały 4 nowe stacje rowerowe przy ul.:
ul. Teligi / ul. 3 Maja
ul. Daleka / ul Staszica
Parking / ul. Traugutta
Parking / ul. Osowiecka Adamowizna
Stacje na ul. Osowieckiej, Teligi, i Dalekiej są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 89%.
W ramach niniejszego zamówienia każda z 4 stacji została wyposażona w 1 terminal z panelem informacyjnym i sterującym, 12 stojaków rowerowych, 10 rowerów na każdej stacji, w tym 3 z fotelikami dziecięcymi. W sezonie do dyspozycji mieszkańców jest 132 rowery dostępne przy 16 stacjach.
Całkowity koszt wyposażenia: 525.456 zł
W 2023 r. gmina zrealizowała inwestycje polegające na budowie zatoki autobusowej przy ul. Warszawskiej, a także 3 nowych stacji rowerowych funkcjonujące w ramach Grodziskiego Roweru Miejskiego, które są zlokalizowane przy ul. Dalekiej, Teligi i Osowieckiej. Ponadto, na skrzyżowaniach: ul. Nadarzyńska/Warszawska, Nadarzyńska/Piaskowa oraz Żyrardowska/Chełmońskiego wdrożony został Inteligentny System Transportowy wspierający uprzywilejowanie transportu publicznego -nadający priorytet przejazdu autobusom elektrycznym uruchomionym w 2022 r. w ramach bezpłatnych przewozów miejskich.
W/w inwestycje zostały zrealizowane w ramach partnerskiego projektu „Zielone płuca Mazowsza- rozwój mobilności miejskiej w gminach południowo-zachodniej części województwa” współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
W 2023 r. powstała również dodatkowa stacja Grodziskiego Roweru Miejskiego zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu P+R przy ul. Traugutta, sfinansowana w całości ze środków własnych gminy.
Gmina Grodzisk Mazowiecki przystąpiła do realizacji projektu polegającego na budowie dwóch dwustanowiskowych ładowarek dla samochodów elektrycznych w lokalizacjach: przy Centrum Kultury oraz przy Hali Widowiskowo-Sportowej. Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków NFOŚiGW. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na wrzesień 2024 r.
Parametry techniczne dla obu stacji:
Ładowarka o mocy min. 72 kW,
Ładowarki 2 punktowa, z 2 różnymi złączami: CCS, CHAdeMO,
Kompatybilność z pojazdami elektrycznymi wykorzystującymi standardy CCS lub CHAdeMO,
Ethernet i komunikacja bezprzewodowa,
Oprogramowanie umożliwiające zarządzanie i rozliczanie płatności, zgodne z obowiązującymi przepisami i normami.